‘Stress is all in the game’

Heb je al van alles geprobeerd om meer ontspannen door het leven te gaan? Herken je dat je opgetogen was over hoe goed je bezig was? En dat je daarna toch weer in de valkuil van je automatismen bent getuimeld? Waardoor de stress weer in alle hevigheid toesloeg? Vaak is de overtuiging dat je van de stress af moet zien te komen. Aandachttraining is een andere benadering: hier ga je juist naar het moment van de stresservaring toe en stelt je er helemaal voor open.

Natuurlijk doe je dat niet ongetraind. In acht bijeenkomsten en een extra oefendag train je de ‘aandachtsspier’ door je lichaamsbewustzijn te vergroten, zo raak je vertrouwd met wat je lichaam doet als er een stress-situatie is. Ook leer je je grenzen kennen door bewegingsoefeningen te doen. En merk je ook wanneer je óver je grens gaat en hoe het lichaam en de geest daarop reageert. Met meditatie-oefeningen train je je focus op gedachten en gevoelens. Zo leer je dat er altijd gedachten zijn, maar dat je die niet altijd voor ‘waar’ hoeft aan te nemen. En creëer je meer ruimte voor jezelf.

Door het bijhouden van een stressdagboek krijg je inzicht in je stress- en gedachtenpatronen. Je leert de unieke manier herkennen waarop jij met stress-situaties omgaat. En je krijgt nieuwe strategieën aangereikt om je emoties te reguleren. Je doorziet je eigen houding van hoge eisen stellen of misschien snel oordelen waardoor je automatisch spanning opbouwt en stress op de loer ligt. Door met toenemende mildheid naar jezelf en de ander te kijken, ervaar je situaties anders waardoor stress minder vat op je krijgt. Door deze accepterende en open houding ontwikkel je een duurzame ontspanning en neem je zelfbewust de regie in uitdagende situaties.

De data van de eerstvolgende training vind je hier.

MindfulYoga

MindfulBasics

Aandachttraining ‘Fijner werken en leven’

Mindfulness op locatie