‘Fijner werken en leven’

Word je weleens moe van jezelf? Van het alsmaar doordenken over situaties of ervaringen? Een brij die steeds groter en onoverzichtelijker wordt? Vaak neem je ‘automatisch’ aan dat nog méér denken je naar een oplossing brengt. Ondertussen ben je verstrikt geraakt in negatieve gevoelens en gedachten. En dreig je in somberheid te verzinken. De kunst is om deze automatische piloot te leren herkennen.

Deze kunst kun je leren! Door je aandacht gericht te trainen herken je de momenten waarop de automatische piloot jouw reacties gaat bepalen. Je onderbreekt bewust het automatisme en gaat over op ‘de handbediening’. Je stuurt je brein op een andere manier aan. Staat stil bij wat je ervaart, bent je bewust van je gedachten (en misschien oordelen) en van je adem door het lichaam. Door het oefenen van deze open en aandachtige basis dient zich als vanzelf de volgende stap aan. In plaats van direct te reageren, ga je na wat deze situatie van je vraagt. Door dit tussenstapje ben je in contact met jezelf én je omgeving. Je handelt zelfbewust en congruent (wat je doet, klopt met wat je voelt). Je neemt weer de regie over je leven.

Zoals bij iedere nieuwe vaardigheid vraagt het trainen van de aandacht inzet en motivatie. De methodiek van Aandachttraining is beproefd. Miljoenen mensen over de hele wereld passen het toe. Het is wetenschappelijk bewezen effectief in het ontwikkelen van een andere houding tegenover problemen en obstakels. Onderzoek toont aan dat deelnemers aan de 8 weekse Aandachtgerichte Cognitieve Training minder gauw terugvallen in somberheid en piekeren en meer levensgeluk, tevredenheid en veerkracht ervaren. Zie ook resultaten.

De nieuwe data voor de eerstvolgende Aandachttraining staan binnenkort op deze site.

Aandachttraining ‘Stress is all in the game’

Opfristraining Mindfulness

Liever thuis of op het werk een Mindfulnesstraining volgen? Mindfulness op locatie